Kontrast
  • English

  • Czy uniwersytet może być kokreatywny?

    Nakładem Wydawnictwa Routledge ukazała się monografia „The Co-creative University, Evaluation, Expectations and Economic Policy Implications”, której autorem jest dr hab. Łukasz Mamica, prof. UEK. Stanowi ona podsumowanie badań dotyczących postrzegania roli uniwersytetów z perspektywy studentów wybranych uniwersytetów za granicą jak i pracowników korporacji międzynarodowych.

     

    Sprostanie dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom współczesnego świata, w tym między innymi konsekwencjom zmian klimatycznych oraz automatyzacji i robotyzacji produkcji wymaga zmiany roli uniwersytetów. Powinny one w szerszym zakresie proponować wariantowe rozwiązania, nakreślać możliwe scenariusze i ich konsekwencje oraz kształcić kreatywne kadry, zdolne do samodoskonalenia i poszukiwania możliwych rozwiązań na różnych polach działania. Uniwersytet może spełnić stawiane wobec niego oczekiwania, jeżeli wykorzysta możliwości, jakie niesie za sobą wielowymiarowa współpraca pomiędzy wykładowcami, studentami i szeroko rozumianym otoczeniem zewnętrznym. Jednocześnie zmiany wymagają formy kształcenia, w tym odejścia od przekazywania encyklopedycznej wiedzy na rzecz pokazywania i wspólnego poszukiwania jej możliwych zastosowań i modyfikacji, szerszego wykorzystywania pracy grupowej i projektowej, a nade wszystko rozwoju kreatywności studentów.

    Uniwersytet realizujący tak zarysowane oczekiwania można określić mianem kokreatywnego. Zaprezentowana w monografii The Co-creative University, Evaluation, Expectations and Economic Policy Implications koncepcja kokreatywnego uniwersytetu stanowi podsumowanie badań prowadzonych w ostatnich latach przez autora, dotyczących współpracy uniwersytetów z otoczeniem zewnętrznym, oczekiwań studentów od uniwersytetów i stopnia ich zaspokojenia oraz oceny przydatności odbytych studiów z punktu widzenia pracowników korporacji. Niepokojącym jest fakt, iż w opinii studentów wsparcie rozwoju kreatywności przez uczelnie uzyskało najniższe oceny na tle pozostałych czynników. Szczególnym rodzajem kokreatywnej aktywności uniwersytetu łączącej studentów, wykładowców i zewnętrznych interesariuszy są zamawiane prace dyplomowe (Problem-Oriented Student Theses POST). Koncepcja tego typu prac została zaproponowana w oparciu o wyniki 150 wywiadów wykonanych w krakowskim ośrodku akademickim w okresie 2017-2018 z członkami zespołów składających się z nauczyciela akademickiego, studenta oraz przedstawiciela firmy, dla której przygotowywana była każda praca dyplomowa. Kokreatywny uniwersytet winien także oferować szeroki program kształcenia ustawicznego na różnych etapach życia zawodowego, organizacja pracy w nim – stymulować powstawanie interdyscyplinarnych zespołów a pracownicy – mieć możliwość doszkalania się w zakresie metod i technik rozwoju kreatywności. Prowadzenie zajęć w małych grupach i poczucie akceptacji dla działań, które nie zakończą się sukcesem są w z związku z tym wyróżnikami kokreatywnego uniwersytetu.