Gospodarka i Administracja Publiczna
Plan studiów I stopnia
Plan studiów II stopnia
SPECJALIZACJE
Studia licencjackie
Finanse i audyt ›
Celem specjalizacji jest przygotowanie studentów do analizowania zjawisk gospodarczych, finansowych, a także sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostek gospodarczych. Pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu analizy instrumentów finansowych oraz audytu finansowego jednostek sektora finansów publicznych.
Gdzie mogę pracować po tej specjalizacji?
- jednostki sektora finansów publicznych,
- działy finansowo-księgowe przedsiębiorstw,
- biura rachunkowe,
- firmy konsultingowe zajmujące się audytem i doradztwem podatkowym,
- urzędy skarbowe i izby kontroli skarbowej.
Dlaczego to ważne i atrakcyjne?
Specjaliści z zakresu finansów i audytu finansowego są potrzebni we wszystkich jednostkach gospodarki – administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli, przedsiębiorstwach publicznych i prywatnych, organizacjach pozarządowych.
Menedżer w gospodarce publicznej ›
Celem specjalizacji jest zdobycie kompleksowej wiedzy na temat organizacji i zarządzania współczesną, zmieniającą się gospodarką publiczną, w tym m.in.: metod organizacji, wytwarzania i finansowania usług publicznych, efektywnej alokacji istniejących zasobów w gospodarce, innowacyjnych rozwiązań związanych z gospodarką miejską.
Specjalizacja ma charakter praktyczny. Zajęcia są prowadzone w formie konwersatoriów, co pozwala na łączenie aspektów teoretycznych z praktycznymi. Nasza współpraca z podmiotami publicznymi będzie pomocna przy powstawaniu prac licencjackich, które będą dotyczyć konkretnych obszarów związanych z funkcjonowaniem tych podmiotów.
Gdzie mogę pracować po tej specjalizacji?
Absolwent specjalizacji będzie przygotowany do pracy na stanowiskach kierowniczych i szeregowych w:
- przedsiębiorstwach świadczących usługi publiczne,
- firmach prywatnych i organizacjach społecznych realizujących zamówienia na rzecz sektora publicznego,
- spółkach skarbu państwa,
- spółkach miejskich i wojewódzkich,
- administracji centralnej, szczególnie w komórkach planujących i wykorzystujących instrumenty wsparcia konkurencyjności przedsiębiorstw.
Dlaczego to ważne i atrakcyjne?
Zapewnienie społeczeństwu dostępu do wysokiej jakości usług publicznych to obecnie jeden z kluczowych aspektów aktywności państwa. W ostatnich latach sektor publiczny wydaje na inwestycje publiczne ponad 50 mld zł rocznie, co stanowi 20% wydatków budżetowych.
Dodatkowo, na świecie, a szczególnie w Europie kontynentalnej, obserwujemy odejście od dominacji neoliberalnego myślenia o sprawach gospodarczych. Coraz częściej podkreśla się konieczność reindustrializacji, a w Polsce również repolonizacji, dlatego znaczenie podmiotów publicznych w gospodarce będzie coraz większe.
W zglobalizowanej gospodarce konkurencja podmiotów nasila się. Aby jej sprostać, przedsiębiorstwa potrzebują sprawnych kadr realizujących politykę zorientowaną na zabezpieczenie interesów gospodarczych państwa i przyjaznego otoczenia instytucjonalnego obniżającego koszty transakcyjne.
Przywództwo w gospodarce 4.0 ›
Specjalizacja dla studentów zainteresowanych wyzwaniami współczesnej ekonomii, którzy chcą zdobyć kompetencje potrzebne do pełnienia funkcji zarządczych w firmach biorących udział w czwartej rewolucji przemysłowej. Oferowane przedmioty mają na celu:
- wprowadzić studentów w najbardziej aktualne trendy i zagadnienia dotyczące funkcjonowania biznesu (ekonomia behawioralna)
- wykształcić kompetencje w obszarach, które są kluczowe dla sukcesu firmy w gospodarce 4.0 – w kontekście przywództwa, które wymaga umiejętnego wykorzystywania umiejętności retorycznych oraz technik perswazji
- ukazać szerszy kontekst zmian, z którymi w związku z czwartą rewolucją przemysłową musi zmierzyć się państwo i przedsiębiorstwa – tj. nowe wyzwania związane z zarządzaniem cyfrową własnością intelektualną i danymi oraz zmiany kierunków interwencji polityk publicznych
Przedmioty w ramach specjalizacji:
- Ekonomia behawioralna
- Cyfrowa własność intelektualna
- Modele przywództwa
- Retoryka
- Państwo w gospodarce 4.0
- Techniki perswazji
Zarządzanie organizacjami sektora publicznego ›
Celem specjalizacji jest merytoryczne przygotowanie nowoczesnej kadry menedżerskiej dla organizacji sektora publicznego. W szczególności dotyczy to wyposażenia studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do profesjonalnego i innowacyjnego zarządzania nowoczesną organizacją sektora publicznego, w kluczowych obszarach dla rozwoju instytucjonalnego, takich jak: zarządzanie zespołami pracowniczymi, motywowanie pracowników, komunikacja wewnątrz organizacji, przywództwo, analiza i diagnoza problemów organizacyjnych.
Wiąże się z tym konieczność sięgania po nowatorskie rozwiązania zarządcze, zarówno z sektora prywatnego, jak i administracji publicznej.
Problematykę zarządzania będziemy rozpatrywać z punktu widzenia organizacji sektora publicznego: instytucji administracji samorządowej i państwowej, ale także innych podmiotów prowadzących działalność w sferze publicznej.
Zajęcia prowadzą pracownicy naukowo-dydaktyczni mający doświadczenie praktyczne i badawcze w różnych aspektach zarządzania organizacjami sektora publicznego.
Gdzie mogę pracować po tej specjalizacji?
Absolwenci są przygotowani do pracy na stanowiskach kierowniczych i do pełnienia funkcji wspomagających, doradczych i menedżerskich związanych ze sprawami organizacji, funkcjonowania i doskonalenia instytucjonalnego w:
- urzędach administracji samorządowej i państwowej,
- jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego,
- podmiotach świadczących usługi publiczne (spółki skarbu państwa, spółki miejskie i wojewódzkie),
- firmach prywatnych i organizacjach pozarządowych realizujących zamówienia na rzecz sektora publicznego i społeczeństwa.
Dlaczego to ważne i atrakcyjne?
Ze względu na złożoność otoczenia społeczno-gospodarczego oraz oczekiwań realizacji zadań publicznych w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, współczesne organizacje sektora publicznego wymagają profesjonalnego, innowacyjnego, nowoczesnego i sprawnego zarządzania.
Kompetentna kadra menedżerska wyposażona w umiejętność pełnienia lidera zmian organizacyjno-instytucjonalnych i inicjatora działań modernizacyjnych jest niezbędna do wprowadzania rozwiązań doskonalących organizację i funkcjonowanie instytucji sektora publicznego, dla których wyzwaniem pozostaje projektowanie, organizacja i realizacja usług publicznych spełniających potrzeby współczesnego społeczeństwa.
Studia magisterskie
Expert in leadership and change management in public organizations ›
Specjalizacja w języku angielskim przeznaczona dla studentów polskich i zagranicznych.
Celem specjalizacji jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu organizacji i zarządzania, zarządzania zmianą, ekonomii i przywództwa w ujęciu osobistym i instytucjonalnym. Realizowane przedmioty pozwalają studentom na dogłębne zrozumienie zasadniczych wyzwań stojących przed liderami organizacji publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów międzynarodowych.
Część programu poświęcimy budowaniu kluczowych kompetencji niezbędnych do pracy w środowisku wielonarodowościowym i międzynarodowym, np. skutecznej komunikacji i znajomości uwarunkowań kulturowych oraz kwestiom zarządzania zmianą, wykorzystywania kreatywności i innowacyjnego podejścia do zarządzania organizacjami.
Zajęcia prowadzą osoby posiadające głęboką wiedzę o funkcjonowaniu obszaru polityk publicznych w kontekście międzynarodowym, działalności Unii Europejskiej, organizacji międzynarodowych – w wymiarze teoretycznym i praktycznym. Zespół wykładowców UEK wspierany jest w tym zakresie przez osoby z innych instytucji, zarówno polskich, jak i zagranicznych.
Gdzie mogę pracować po tej specjalizacji?
Zajęcia przygotowują do pracy w organizacjach sfery publicznej i jej otoczenia w różnych krajach, szczególnie europejskich oraz w instytucjach, w których język angielski używany jest jako istotny element komunikacji profesjonalnej, np. w:
- instytucjach UE,
- OECD,
- Banku Światowym,
- Europejskim Banku Inwestycyjnym.
Po zakończeniu tego programu absolwenci przygotowani będą również do kontynuacji nauki na studiach III stopnia na kierunkach związanych z zarządzaniem, politykami publicznymi, polityką, finansami, gospodarką przestrzenną itp.
Dlaczego to ważne i atrakcyjne?
We współczesnym zglobalizowanym świecie, gdzie jedyną stałą jest zmiana kompetencje z zakresu zarządzania i przywództwa odgrywają kluczową rolę w relacjach biznesowych.
Menedżer finansów publicznych ›
Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania gospodarką finansową podmiotów publicznych oraz organizacji pozarządowych. Na zajęciach będą poruszane zagadnienia w czterech obszarach gospodarki finansowej, tj.: planowanie finansowe, gromadzenie środków pieniężnych, wydatkowanie środków pieniężnych oraz kontrola finansowa.
Będą omawiane także zagadnienia dotyczące gospodarki finansowej podmiotów sektora rządowego i samorządowego oraz podmiotów od nich zależnych: spółek skarbu państwa, funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, a także fundacji i stowarzyszeń. Zajęcia będą prowadzone przez pracowników UEK oraz praktyków zajmujących się na co dzień zarządzaniem w obszarze finansów publicznych.
Gdzie mogę pracować po tej specjalizacji?
- działy finansowe urzędów centralnych administracji rządowej,
- jednostki samorządu terytorialnego,
- spółki skarbu państwa,
- spółki komunalne, fundusze pożyczkowe i poręczeniowe,
- urzędy skarbowe, izby kontroli skarbowej.
Dlaczego to ważne i atrakcyjne?
Wydatki sektora publicznego w Polsce stanowią ponad 40% PKB. Wskaźnik ten wyraźnie pokazuje, jak istotną kwestią jest sprawne zarządzanie finansami podmiotów publicznych. Z tego powodu sektor publiczny w Polsce nieustannie potrzebuje kompetentnych i etycznych pracowników.
Warto również zwrócić uwagę na sektor organizacji pozarządowych, których pozycja systematycznie rośnie, które w coraz większym stopniu wyręczają instytucje publiczne w realizacji usług publicznych świadczonych na rzecz społeczeństwa. Wzrastająca liczba takich organizacji i duże zapotrzebowanie na ekspertów z zakresu zarządzania finansami sprawia, że osoby posiadające takie kwalifikacje są poszukiwane na rynku pracy.
Menedżer samorządu terytorialnego ›
Celem specjalizacji jest wyposażenie studentów wiedzę na temat funkcjonowania samorządu terytorialnego wszystkich szczebli, ze szczególnym uwzględnieniem dużych miast, które silnie oddziałują na przestrzeń wokół siebie. Podczas zajęć przyswoicie wiedzę i opanujecie kompetencje pozwalające na profesjonalne wykonywanie zadań publicznych w każdym rodzaju podmiotu lokalnego oraz na uczynienie Was świadomymi swoich praw, aktywnymi obywatelami, dla których współpraca z samorządem nie będzie kryła żadnych tajemnic.
Profil został przygotowany z myślą o tych, którzy chcieliby zmieniać rzeczywistość wokół siebie, działać na rzecz swojej dzielnicy, wsi, gminy, miasta, w sferze publicznej lub sektorze pozarządowym i wiedzą, że chcą mieć wpływ na bieg spraw w swoim samorządzie.
Absolwent to ekonomista przygotowany do pracy w zespole, jak i działań indywidualnych na rzecz społeczności lokalnej. Jest dobrze zorientowany w problematyce administracji samorządowej zarówno od strony teoretycznej (prawa, finansów, zarządzania), jak i realiów funkcjonowania JST (zadań samorządu, roli, zadań i obowiązków członków organów JST, tj. radnych (dzielnicowych, gminnych) i wójta, burmistrza, prezydenta).
Gdzie mogę pracować po tej specjalizacji?
- jednostki samorządu terytorialnego,
- spółki komunalne,
- rada dzielnicy/miasta,
- organizacje pozarządowe (w roli lidera społeczności lokalnych, aktywisty).
Dlaczego to ważne i atrakcyjne?
Siłą samorządów jest profesjonalizm ich pracowników oraz świadomość i aktywność ich obywateli, których głos ma coraz większy wpływ na rozwój miast.
Studia stacjonarne I i II stopnia oraz niestacjonarne II stopnia
|
|
ocena wyróżniająca Polskiej Komisji Akredytacyjnej we wszystkich kryteriach podlegających ocenie
(2018 r.) |
prestiżowa akredytacja zagraniczna dla I i II stopnia kształcenia – pierwszy kierunek w Polsce
(2019 r.) |
To, co najciekawsze zwykle leży na pograniczu kilku obszarów. Z tego powodu kierunek Gospodarka i Administracja Publiczna (GAP) obejmuje zagadnienia związane z ekonomią, prawem, administracją i zarządzaniem. Poznanie tych czterech perspektyw wyposaża naszych absolwentów w unikalne kompetencje, które są bardzo cenione przez pracodawców. Te studia zamiast zawężać pole wyboru, otwierają przed studentami bardzo wiele możliwości. Kierunek Gospodarka i Administracja Publiczna trudno opisać, ale znacznie łatwiej pokazać.
GAP to kierunek, który pozwala najlepiej zrozumieć wzajemne oddziaływanie sektora publicznego, prywatnego oraz organizacji pozarządowych. W efekcie, nasi studenci są znakomicie przygotowani do kreatywnej pracy na wielu stanowiskach. Wśród naszych absolwentów są: urzędnicy samorządowi i rządowi, politycy, działacze społeczni, przedsiębiorcy, analitycy, bankowcy, inwestorzy i doradcy inwestycyjni, dziennikarze, naukowcy, doradca Prezydenta RP, sekretarz gminy, ale i sekretarz stanu, radca w Stałym Przedstawicielstwie Rządu RP w Brukseli, prezes zarządu najwyższego budynku w Polsce, twórca huba startupowego, jeden perkusista, a nawet słynny bloger modowy.
Absolwenci GAP-u
Absolwenci GAP-u
Wiemy, że bardzo istotna część uniwersyteckiego rozwoju odbywa się poza salami wykładowymi. Dlatego oferujemy naszym studentom wiele dodatkowych możliwości podnoszenia swoich umiejętności w przyjaznej atmosferze. Organizujemy sympozja, konferencje naukowe, których nasi studenci są współtwórcami i pełnoprawnymi uczestnikami dyskusji. Środowisko GAP jest silnie zaangażowane w organizację międzynarodowego Kongresu Ekonomii Wartości, Open Eyes Economy Summit, który odbywa się od 2017 w Krakowie. Wielu GAP-owiczów w ten sposób poznało i nawiązało współpracę ze swoimi przyszłymi pracodawcami.
Jesteśmy przekonani, że kompetentny menedżer, niezależnie od miejsca, w którym pracuje (w urzędzie, prywatnej firmie czy organizacji pozarządowej), powinien znać i rozumieć reguły funkcjonowania nie tylko gospodarki rynkowej, ale również administracji publicznej – rządowej i samorządowej.
Kierunek Gospodarka i Administracja Publiczna słynie z indywidualnego, wymykającego się rutynie podejścia do studentów. Pozwala to w satysfakcjonujący sposób budować także kompetencje miękkie takie, jak komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, radzenia sobie ze stresem czy pracy pod presją czasu.
Potwierdzeniem jakości studiów na kierunku GAP są najwyższe oceny przyznane przez Polską Komisję Akredytacyjną we wszystkich kategoriach. Posiadamy też prestiżową akredytację międzynarodową przyznaną przez European Association for Public Administration Accreditation (EAPAA).
Prezentacje kierunku
I stopień GAP
II stopień GAP
Facebook kierunku
StrefaGAP
Więcej informacji:
kpp@uek.krakow.pl